Приватизація 2016-2017: нам потрібна велика норма накопичення у ВВП

Приватизація 2016-2017: нам потрібна велика норма накопичення у ВВП

     Якщо поточний 2016 рік і був дуже важким для більшості українських державних холдингів та підприємств, то сімнадцятий, що настає, може бути ще жахливішим через гострий дефіцит обігових коштів й різке падіння попиту на внутрішньому ринку. Плюс зовнішні умови стали жорсткішими, цінова кон'юнктура гірша, а накопичені запаси українських підприємств дуже виснажилися.

     Найважче буде тим нашим державним підприємствам, у яких немає вільного доступу до ринків капіталу і додаткових джерел прибутків. Такі невтішні висновки сьогодні роблять провідні українські та іноземні експерти і аналітики. Якщо не провести масштабну приватизацію 2016-2017, багато об'єктів держвласності осягне банкрутство. Це приведе до різкого скорочення галузевих виробництв та зростання цін на внутрішньому ринку.

     Ще більш важчі часи очікуються в державному банківському секторі. На думку аналітиків, фінансові результати діяльності держбанків за підсумками 2016 року виявляться досить плачевними і зароблять банкіри навіть менше, ніж в минулому п'ятнадцятому році. Позначяться на невтішних результатах також більш жорсткіші норми регулювання з боку Національного банку України. І, звичайно, головним негативним чинником для фінансової звітності за цей 2016 рік стане важкий стан української економіки і пов'язане з цим падіння котирувань цінних паперів національних "блакитних фішок", що входять в індексні кошики "Української біржі" та ПФТС.

     Ось чому нам в процесі продажу об'єктів держвласності, що підлягають приватизації, потрібні солідні інвестиції у банківський та реальний сектори економіки, які б несли з собою ефективний менеджмент, новітні технології, устаткування, культуру виробництва та надання сучасних фінансових послуг. І дуже важливо розуміти, у кого ми займаємо або залучаємо ці новітні технології? Це технології першого ряду або другого? Головне, щоб ми просто не стали технічним придатком індустріального Заходу або країн Східної Азії. Це ключова проблема, яку нам потрібно вирішувати.

     Інша і не менш важлива проблема полягає в тому, що до цього часу наш Уряд, нажаль, лише створив відповідні стимули не для того, щоб до нас приходили прямі інвестиції, а для залучення портфельних або точніше спекулятивних (які у свою чергу пригноблюють прямі). Більш того, у нас досі дуже несприятливе співвідношення між прямими і спекулятивними інвестиціями на користь останніх. Тому в Україні як і раніше діє цей магічний механізм запуску фінансових криз - вільний рух капіталів, знецінення гривні, висока доходність спекулятивних фінансових активів та інше. Це все насамперед короткі спекулятивні інвестиції.

     І саме масштабна приватизація 2016-2017 повинна зупинити завзятих спекулянтів в їх бажанні, грубо кажучи, швидко і багато заробляти " бабла" на українському фінансовому ринку. Відповідно так звана "Карта простору економіки України" ще раз переконливо вказує на те, що у нас катастрофічно бракує прямих інвестицій в реальний сектор. У нас їх величезний дефіцит на будь-якому рівні: від великих державних холдингів до невеличких підприємств.

     Також експерти все частіше стали відмічати, що значні об'єми грошових коштів йдуть за кордон, осідають в офшорах. Мало того, ми зіткнулися з тим, що і самі українські підприємства починають існувати, як офшорні холдинги з українськими активами. І цей рух, а точніше потужний відтік капіталів з України, залишає нашу економіку без об'ємних прямих інвестицій. І які б нам приклади не приводили, які б складальні виробництва не відкривалися в різних регіонах, все одно для активного зростання вітчизняної промисловості нам потрібна абсолютно інша норма накопичення.

     Нарешті, давайте рівнятися на кращі приклади. Так, в Китаї норма накопичення у валовому внутрішньому продукті складає 40%. У нас і до 10% ледве дотягує. Тому ми і спостерігаємо абсолютно різні темпи зростання і розвитку реальних секторів економіки. Що ж нам для цього робити? Звичайно, передусім ефективно провести процес масштабної приватизації в 2016 - 2017 роках.  

Олександр ГОНЧАРОВ,

Керівник сайту http://privatization.in.ua/,

Директор Інституту розвитку економіки України

arrow_back
UA
  • RU
close
visibility
share
close